A Tai-Chi Chuan mozgásos meditáció.

Lassú és harmonikus mozdulatai által testileg és lelkileg egészségessé és kiegyensúlyozottá válunk.

Elmélet

A Tai-Chi Chuan alapelvei

A 10 alapelv

Tradicionálisan a Tai-Chi Chuan gyakorlása chi-kung gyakorlatokkal kezdődik, melyekben a Chi összegyűjtését és keringetését tanuljuk. A Chi-t koncentrációs gyakorlatokkal gyűjtjük össze, amit a Tan-tien nevű alhasi erőközpontban lehet elraktározni. A felhalmozott energiát a kis égi körön, majd a nagy égi körön tanuljuk meg keringtetni. A kis keringtetés a test elülső (Ren Mo) és hátulsó (Tu Mo), két különleges vezetékében történik, a nagy keringtetés – többek közt – kiegészül a kezekben és lábakban futó különleges vezetékekben történő keringtetéssel is. Gyakorlás közben a Ren Mo és Tu Mo meridiánokon az energia áramlás helyes iránya: elől lefelé (Yin) és hátul felfelé (Yang). Ezért több alapelv az egyenes és ellazított tartásról, valamint a tudat állapotáról szól, mert feszes, helytelen tartásnál és/vagy szétszórt figyelemnél az energiaáramlás akadályoztatva van. A kis keringtetésnek külön Chi-kung gyakorlatai vannak, de a nagy keringtetés egyik fő gyakorlata a Tai-Chi Chuan hosszú formája. A Tai-Chi Chuan különlegessége, hogy rendszeres gyakorlásával mind az energiaszint növelését, a kis és nagy keringtetést, valamint a tudat tiszta állapotának megtapasztalását is megvalósíthatjuk. Ez utóbbi a mozgásos meditáció.
Az 10 alapelvben az első öt a fizikai szintre, a következő három az energetikaira, és az utolsó kettő a tudati szintre utal. A gyakorlás során is először a test, majd az energia, végül a tudat szabályozását kell megvalósítani.

1. A fej terheletlen és élénk
Ez a kifejezés laza nyakra és egyenes fejtartásra utal. A fejünket úgy kell egyenesen tartani, hogy kicsit leszegjük az állunkat, hogy a nyaki gerincgörbület egyenesebb legyen. A tartásnak természetesnek és lazának kell lennie, mert a nyakon több meridián fut keresztül, ahol az energiaáramlás akadályozva lehet ha a nyak feszes. A fej tetején található a Bai Hui pont, ami testünk Yang energiáinak központja. Az egyenes és ellazított testtartás fő oka, hogy a Ren Mo és Tu Mo meridiánokon egyenletesen tudjon áramolni az életerő, és az égi Chi könnyebben tudjon behatolni a fejtetőn, hogy feltölthesse a testet Yang minőségű energiával.

2. A mellkas egy kicsit besüpped, a hát egyenes
A mellkas és a hát egyszerű és laza tartását jelenti, melyek a Chi keringését segítik elő. A Chi könnyebben süllyed az alsó Tan-tien-be elöl, hátul pedig emelkedik fel a gerinc mentén. Ha a mellkas megfeszül, akkor a Chi megrekedhet a mellkasban, ami köhögéshez vagy – igen ritkán – szorító érzéshez vezethet a gyomorszáj tájékán. A test alsó részéből könnyebben áramlik fel a Chi, emiatt a lesüllyesztés eltűnik, vagy más néven a gyökerünk fellazul. A gyökerezés vagy lesüllyesztés a Tai-Chi Chuan egyik alapeleme, mivel minden mozdulata erre épül. A lesüllyesztés során normalizálódó energiák hozzák létre azt az alapot, amelyben megvalósítható a Wei Wu-Wei állapot eléréséhez szükséges tudati elelngedettség. ( A Wei Wu-Wei egy taoista kifejezés, ami a nem cselekvés cselekvéseként fordítható. A létezés tiszta állapota, a spontaneitás. Lásd: 10. alapelv) A Tai-Chi Chuan a lassúsága ellenére rendkívül mozgékony rendszer. Ahhoz, hogy ez a mozgékonyság fennmaradjon, folytonos és lágy
legyen, meg kell találni benne az állandót, a rögzítettet. A Tai-Chi Chuan rendszerében ez a mozdulatlan pont maga a lesüllyesztés (ez a mozdulatlanság inkább tudati lesüllyesztés, ahogy Yang Jwing-ming mester nevezi: mentális középpont). A mozgás yang minőségű, a mozdulatlanság Yin. Minél jobban képes valaki megtalálni a Yang-ban a Yin-t, a mozgásban a mozdulatlanságot, annál jobban képes mozgásának folytonosságát és lágyságát fenntartani. Életünk során a férfias és nőies energiák sokszor zavarosan áramlanak, ez a zavaró érzelmek és a helytelen mozgás miatt alakul ki. A Yin és Yang szintjén rend akkor alakul ki a szervezetünkben, ha a Yang energiák a test felső részébe, a Yin energiák pedig a test alsó részébe húzódnak. Ha ez bekövetkezik, akkor a lábak erősek és stabilak, a karok pedig lágyak, könnyűek és gyorsak lesznek. Ha sikerül tudatosan kiterjeszteni a Yin és Yang energiát, akkor leszünk képesek érzékelni a földi és égi Chi -vel a kapcsolatot. A föld ereje belesüppeszti, és lefelé húzza az alsó testet, míg az égi Chi felfelé húzza és ellágyítja a felsőtestet. Az energia elraktározása is a lesüllyesztés gyakorlatával lehetséges, mivel ha a Yin és a Yang távol van egymástól, akkor a köztük lévő térben feszültség jön létre. Két lényeges eszköz létezik ahhoz, hogy az energiákat szét tudjuk választani. Az egyik a légzés, a másik a tudati hozzáállás. A kilégzés a Yin-t süllyeszti le, a belégzés a Yang-ot emeli fel, és ezt jelentősen megerősíti a koncentráció. (Lásd: Öt Alapgyakorlat – fent és lent) A tudati hozzáállás döntő szerepet játszik az összes gyakorlatnál, mivel a test a Chi -t követi, a Chi pedig a Yi-t. (Yi = tudat, bölcsesség elme) A lesüllyesztés tudati szinten úgy valósul meg, hogy felismerjük tudatunk valódi természetét. A tudatunk irányítja a lényünket, melynek alaptermészete a nyugalom, a béke, a boldogság, és a korlátok nélküli szabadság. Ennek tapasztalásában akadályoz az elménk (Xin = elme, érzelmi elme), mely állandóan retteg és mindent megtesz azért, hogy vele foglalkozzanak. Az elengedettség olyan állapot, amelyben elengedjük mindazt, ami megakadályoz abban, hogy a Tai-Chi megnyilvánuljon bennünk. Lesüllyesztéskor a föld energiája és a mi Tan-tien -ben lévő energiánk összekeveredik, amit a tudat elcsendesítésével, az elengedettséggel és az ellazítással hozhatunk létre.

3. Laza keresztcsont
A Lesüllyesztéshez szükséges feltétel az ellazulás, mely megkívánja az egész test, de főképp a keresztcsont és derék izmainak ellazítását. Ha ez a terület feszes, akkor a mozgás akadályozott és a test könnyen kibillenthető az egyensúlyából. Ha a gerincünk egyenes, bármiféle mozgást végzünk, a terhelés a derék aljára és a keresztcsontra nehezedik. Ennek merevsége az egész testre kiható görcsös és nehézkes mozgást eredményez. A Tai-Chi Chuan-ban a mozdulatok körívesek, ezért meg kell tanulnunk a forgást. Ahol a Yin átalakul Yang-á, és a Yang átalakul Yin-né, ott forogni, körözni kell, különben elérjük azt a határt, ahol elveszítjük a középpontot. Az átmenetnek, lágynak és harmonikusnak kell lennie. Minden forgás lesüllyesztéssel jár. Forgás csak akkor jön létre, ha a lazítás és terhelés harmonikusan változik. Ilyenkor nem szándékosan, erővel fordítjuk el a testünket, hanem a keresztcsontot érő terhelés fordít el bennünket. A felsőtestből a Chi lábakba jutását a keresztcsont energetikailag blokkolhatja, ezért kell lazán tartani a derék alsó részét. Más forrásban lógó keresztcsontnak is nevezik.

4. A terhelés és lazítás megoszlása
Ha az egész test a jobb lábon nyugszik, akkor a jobb láb terhelt (teli) és a bal terheletlen (üres). Ezért az üres és teli elvének is nevezik. (ezt gyakoroljuk az ötödik alapgyakorlatban: lant, vagy üres és teli) Ha a terhelés és lazítás helyesen oszlik meg, akkor a fordulás könnyű és élénk, így nincs szükség erőkifejtésre. A lépésgyakorlatoknál el kell sajátítani, hogy addig nem szabad a testsúlyt áthelyezni, amíg a kilépő (üres) lábat le nem tettük a talajra.

5. Leengedett vállak és lógó könyök
Ez a kifejezés a vállak és a könyökök laza, saját súlyuk általi lógást jelenti. Ha a vállak nincsenek lazán leengedve, hanem felhúzódnak, akkor a Chi is felfelé fog emelkedni. Ez kihúzza a Chi -t az alsó testből. Ilyenkor a testben a Chi eloszlása egyenetlen. A föld felé néző könyökök segítik felvezetni a földi Chi -t, ezáltal erősebbé és hatékonyabbá teszik a mozdulatot. Ha a könyökök oldalra néznek, akkor kisebb erőt tudunk kifejteni, és a hónalj is szabaddá válik, ahol energiát veszíthetünk és a test is könnyebben támadhatóvá válik. Ha a könyök merev a vállat is elmerevítheti, ez pedig akadályozhatja az energiaáramlást.

6. A figyelmet használjuk erő helyett
Egy Tai-Chi Chuan-ról szóló tanulmány azt mondja: „Ebben a művészetben az embernek a figyelemre van szüksége és nem fizikai erőre. A gyakorló ellazítja az egész fizikai testét, még a legcsekélyebb erőt sem kell kifejtenie. Erőkifejtéskor ugyanis az inak, izmok és véredények összehúzódnak. Ez automatikusan történik. Ha nincs erőkifejtés, akkor a mozgásváltozások könnyedek, élénkek és természetesen körkörösek. Vagy kétségbe vonható-e, hogy erőkifejtés nélkül megtöbbszörözhető az erő?” Ha a Chi és a vér akadályokba ütközik, a mozgások elvesztik élénkségüket, és az testet könnyen ki lehet billenteni az egyensúlyából. A Chi a figyelmet követi, a figyelemnek engedelmeskedik (ahol a tudat, ott a Chi is), ezért ha a figyelmünk – koncentrációnk – nem szakad meg, akkor a Chi és a vér jól fog keringeni, mindig áthatják az egész testet és nem keletkezik elzáródás. A lassú mozgás során a tudatunk képes lesz követni és koordinálni a mozdulatokat, ami gyors mozgásnál sokkal nehezebb. A figyelmünk segítségével a mozgásunk pontosabb, összerendezettebb lesz, ami hatással lesz a tudatállapotunkra és egészségünkre is. Energetikai szempontból pedig csak a lassú, koncentrált figyelemmel vagyunk képesek Chi -t gyűjteni. Ez a folyamat visszafelé is működik, az energia mennyisége és minősége hatással van a koncentráció erejére. Az energiával kapcsolatban van egy mondás: „az energia annál határtalanabb, minél lágyabb”. A Tai-Chi Chuan gyakorlók ezért elsősorban a lágyságra törekednek.

7. A felső és alsó részek összhangja
A koordinációról a következőket mondja egy Tai-Chi Chuan-ról szóló tanulmány: „A gyökér (eredet) a lábfejekben van, azután a lábszárakba kerül, elárasztja a keresztcsontot, majd megjelenik a kézfejekben és az ujjakban.” Ha a kézfejek mozognak, akkor a keresztcsont is mozog, ezzel együtt mozognak a lábak, és a szem követi a mozgást. Ha van olyan rész, amely nem mozog, akkor az egész mozgásfolyamat koordinálatlanná válik és összezavarodik. Az emberi szervezetben minden mindennel összefügg. Ha az egyikben területen változás történik, az kihat a többire is. Ezért a harmonikus egységes mozgás, harmóniát és egységet teremt a testben és a tudatban (elmében) is. Bármelyik izom munkáját követnie, sőt segítenie kell az összes többinek. A test és a tudat kölcsönösen összefügg és követik egymást. Ha a test egy pontja mást csinál mint a többi, az adott esetben lemerevedik, akkor a tudatban is hasonló változások zajlanak le. Az összhang nélkül működő test, összhang nélkül működő elmét von maga után, mely persze visszafelé is igaz. A Tai-Chi Chuan-ban a folyamatos mozgást a lágysággal tudjuk fenntartani. A lágyság megjelenése együtt jár az érzékenység finomodásával, ami például a lökő kezek gyakorlásánál vagy a harci alkalmazásnál nyilvánul meg. Az ellenfél legkisebb mozdulata is információ lesz, sőt a leggyengébb fizikai érintésből a Tai-Chi Chuan mestere tudni fogja, hogy ellenfele mit akar. Magasabb szinten minden tudati megmozdulást is érzékelni fog, jóval a támadás előtt. Ebben az estben az ellenfél már tényleg tehetetlen.

8. A folyamatosság jelentősége
Bár van erő a dilettánsan gyakorolt Tai-Chi Chuan-ban, de ettől az ember feszültté válik. Ami felemelkedik, elakad, amit tovább kellene vezetni, az megszakad. A régi erő kimerül, új pedig nem keletkezik. A Tai-Chi Chuan-hoz figyelemre van szükség és nem erőkifejtésre. Így gyakorolva az erő megszakítás nélkül áramlik a kezdettől a végpontig, visszatér, és újra kezdődik, ezért kimeríthetetlenül kering. A Tai-Chi Chuan mozdulatai közben, nemcsak a helyi merevségeket és megállásokat, hanem a mozgás folyamatosságának megszakítását is kerülni kell. Yang Lu-chan azt tanította, hogy az életben fellépő bárminemű probléma a folytonosság megszakítása miatt jött létre. Ugyanez áll a testben keringő energiákra is. Ennek a keringésnek a minősége dönti el az egyén szellemi, illetve testi szintjének minőségét. A keringés megszűnése, a folyamatosság megállítása, egyenlő az élet elmúlásával.

9. A belső és a külső harmóniája
A Tai-Chi Chuan-t szellemi irányítással (belső tartással) kell gyakorolni. „A szellem a parancsnok, a test a közlegény.” Ha megfelelően jelen van a szellemi energia (Shen), akkor a mozgások természetesek, könnyűek, élénkek és testünk energiája (chi) könnyen irányítható. A testtartás nem csak kívülről lazul és terhelődik, a mozgások nem csak kívülről nyitódnak és záródnak. A nyitás és a zárás szellemi nyitást és zárást is jelenti. Ha testünket irányítani szeretnénk, fontos, hogy a tudatunk erős legyen. Ha a külső (test) feszes, a belsőt (tudat) nem tudjuk megnyugtatni, és ha a belső nyugtalan, akkor a külső is megfeszül. Yin és Yang, egyik sem tud a másik nélkül működni. Nem az ellenállás kell, hogy működjön, hanem a támogatás. A belső (állapot) nem létezhet a külső támogatása nélkül. A test mozgásban van, de a tudat mozdulatlan. Az egyenletes és mély légzést fenntartva a külső és a belső (külvilág és belvilág – kilégzés és belégzés) egyensúlyát őrizzük. A test, a légzés, és az elme kölcsönösen összefüggenek és hatnak egymásra. Légzésünk minőségén változtatva hatást gyakorolhatunk a testünkre és az elménkre.

10. Nyugalom a mozgásban
A nyugalom megtartása mozgás közben úgy történik, hogy az elme nem ragadja meg magát a mozdulatot. A megragadás merevséget okoz, amely ha állandósul, görcsössé teheti az elménket és a testünket. Indítsuk meg a mozgást és hagyjuk önmagától áramlani, ezáltal könnyűvé és lággyá válik. A Tai-Chi Chuan gyakorlásában az elme inkább problémát jelent, mint hasznot. A gondolkozás, a gyakorlatok bizonyos csoportjában gátló hatást fejt ki. Maga a gondolat akkor jelenik meg, ha az elme megragadta a tudat tapasztalását. Ha a tudati folyamatok leragadnak, az a világ beszűkülését hozza létre. Ha beszűkül a világ, sok mindent nem úgy látunk, ahogy az valójában van, ez pedig érzelmi egyensúlyvesztést okoz. A gondolatok által keltett érzelmek megzavarják az energiák harmonikus keringését. A gyakorlás közben fontos a gondolatoktól való függetlenség. Ez nem a gondolatok elnyomását jelenti, hanem a befolyásuktól való tartózkodást. A mély nyugalom a saját belső valós tulajdonságunk egyike, melyet nem kell fáradozással megteremtenünk. A zavart tudatállapot fenntartása viszont igen sok munkát igényel, hiszen folyamatosan táplálni, foglalkozni kell vele. A Wei Wu-Wei olyan belső nyugalom, amelyben spontán, pontos és helyes reakciók születnek meg. Valódi nyugalom és öröm csak erről a szintről jöhet. A tudati elengedettség során, elengedjük a zavaró gondolatokat és érzelmeket. A Wei cselekvést a Wu tagadást jelent. Cselekvés a nem-cselekvésben. A nem-cselekvés az elmére utal, míg a cselekvés a valódi belső Énünk tevékenységeire. Idővel mindenki tapasztalni fogja, hogy mindaz, ami legmélyebb bensőnkből jön, jó és félelem nélküli.

 

(Forrás: Havasi András – A nagy TaiChiChuan könyv)